Vad står BRIS för?

Namnet BRIS påminner lite om ordet kris, som innefattar en del av det BRIS jobbar med. Att de finns där för att hjälpa barn som är i kris. Men faktum är att det är inte de enda de jobbar med, utan de jobbar även för barnens rätt i samhället. Tar du de första bokstäverna i de fyra sista orden i senaste meningen ser du att de bildar namnet BRIS, och det är just det organisationen står för, barnens rätt i samhället.

Vad gör BRIS?

Det går att kontakta organisationen som hjälper barn om du är utsatt av trakasserier, diskriminering, orättvis behandling, våld eller liknande, så finns BRIS här för att hjälpa dig. Du kan antingen bara ringa eller besöka organisationen för att få prata ut dig, få hjälp och få råd av personer som är rutinerade och utbildade. Skulle det vara så att du utsätts för ett allvarligt brott finns även BRIS där för dig och ger dig stöd, tips och råd men även anmäler det till polisen och kontaktar SOC, socialtjänsten. De tar sedan itu med problemet och gör det bästa för dig och vad situationen kräver. Du behöver inte heller kontakta BRIS om du har ett allvarligt problem, du kan även rådfråga om hur du ska göra för att bli tillsammans med personen du är kär i och liknande. BRIS finns till för att ge barn och ungdomar trygghet i samhället och även värna för deras rätt i samhället.

Hur finansieras BRIS?

Sådana organisationer som BRIS har oftast inga svårigheter att samla ihop pengar då det gör ett såpass stort och viktigt jobb för landets barn och unga. De samlar bland annat ihop pengar på företag och privata givare. De får även in pengar via fonder och blir dessutom sponsrade från staten. De söker ständigt efter nya givare som kan sponsra organisationens ekonomi med tanke på att ekonomin kan begränsa dem ibland.

Vart kan man hitta BRIS?

Allra enklast är att ta kontakt med BRIS på nätet eller ringa på telefon. Skulle det vara något allvarligt eller något som krävs att man besöker BRIS landbaserade ställen ligger deras förbundskansli i Sveriges huvudstad Stockholm. Organisationen har även fem stycken regionkontor som går att besöka som ligger i Malmö, Göteborg, Norrköping, Stockholm samt Umeå. De olika kontoren i de olika regionerna driver ett aktivt arbete mot kommuner och landsting och jobbar me de kommuner som ligger i deras region att utöka hjälpen till unga. De jobbar även aktivt tillsammans med BRIS medlemmar. På de samtliga fem orterna hålls det medlemsmöten där man diskuterar olika saker som rör organisationen.

BRIS finns även för vuxna

Vuxna kan inte ringa in och fråga om problem som rör sig själv eller andra vuxna, men de kan ringa in om de behöver hjälp med något som rör deras egna barn eller andra som de känner. Det går att vara anonym både som vuxen och barn att ringa in. När en vuxen ringer in på den så kallade vuxentelefonen besvaras den av en kurator.